Veelgestelde vraag: moet u betalen als uw werknemer overlijdt?

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 2 min

Als een werknemer komt te overlijden dan hebben de nabestaanden van de werknemer recht op een overlijdensuitkering. Deze overlijdensuitkering bedraagt het resterende deel van het maandsalaris van de maand waarin de werknemer is overleden, plus 2 extra maandsalarissen.

Dit geldt zowel voor de cao MvT als voor de cao Tank en Was. Is er geen cao van toepassing? Dan bedraagt de overlijdensuitkering op basis van de wet het resterende deel van de maand waarin de werknemer is overleden plus 1 maandsalaris.
 
De overlijdensuitkering is in principe niet belast voor de inkomstenbelasting. De uitkering komt toe aan de nagelaten betrekkingen van de overleden werknemer. Hiermee wordt de echtgenoot of partner bedoeld met wie de overleden medewerker duurzaam samenleefde. Als deze er niet is dan hebben minderjarige kinderen recht op de uitkering. Als deze er ook niet zijn dan gaat de uitkering naar degene met wie de overledene in gezinsverband leefde en voor wie de overleden medewerker  in het onderhoud voorzag. Is deze er ook niet? Dan bent u geen overlijdensuitkering verschuldigd.
 
De arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege op het moment van overlijden. U moet, naast de overlijdensuitkering, wel een eindafrekening op te stellen. Alle openstaande posten, zoals salaris voor verricht overwerk, openstaande vakantiedagen etc. moeten nog gewoon worden uitbetaald.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring