Strikte handhaving werkt: BOVAG met snorfietsen in NOS Journaal

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 3 min

Afgelopen zondag besteedde het NOS Journaal ruimschoots aandacht aan de effecten van de strikte handhaving op te snelle snorfietsen. BOVAG leverde cijfers aan waaruit blijkt dat in de eerste vier maanden van 2015 bijna 2,5 keer zoveel snorfietsen een WOK-status kregen dan in dezelfde periode vorig jaar.

Zie hier de NOS-reportage van zondag 17 mei >>

Sinds 1 juli 2014 gaat de politie bij snelheidsovertredingen sneller over tot het uitdelen van een WOK-status (Wachten Op Keuren). Dat levert niet alleen een heleboel tijdelijke rijverboden op, maar de schrik zit er goed in bij snorfietsend Nederland. BOVAG verspreidde afgelopen najaar al posters naar alle leden om de consument te wijzen op de risico’s van een opgevoerde snorfiets. Naast de kans op een boete en tijdelijke intrekking van het kentekenbewijs kunnen er ook gevolgen zijn voor de verzekering en garantie. Het publiek wordt er tevens op gewezen dat zij met een te snel voertuig zelf bijdragen aan de kritiek op snorfietsen op het fietspad. In politiek Den Haag heeft BOVAG altijd aangedrongen op maatregelen tegen hardrijders.

Voorzorg
Het nieuwe beleid werpt overduidelijk vruchten af en dat kwam in het NOS Journaal -bekeken door 2,8 miljoen mensen zondagavond- helder voor het voetlicht. BOVAG-lid Rolf Cech van Rep26 in Gouda vertelde voor de camera dat de agenda voor de werkplaats goed gevuld wordt door mensen die uit voorzorg hun snorfiets in orde laten maken. Woordvoerder Tom Huyskens van BOVAG schetste de gevolgen voor snorfietsers die toch gepakt worden: boete, rijverbod, technisch herstel en herkeuring bij de RDW. Tot en met april waren 2.395 snorfietsers dit jaar de klos bij controles, tegen 1.010 in de eerste vier maanden van 2014. Het effect van het strikte beleid is merkbaar in alle werkplaatsen, maar ook in de showrooms: de verkoop van bromfietsen steeg aanzienlijk, terwijl de snorfietsverkoop daalde.

Verantwoordelijkheid
De grote media-aandacht voor deze ontwikkelingen kan eraan bijdragen dat er snorfietsers niet worden geconfronteerd met draconische maatregelen, zoals verplaatsing naar de rijbaan en een helmplicht. Draag deze boodschap uit richting uw klanten, wijs hen op de risico’s en op hun eigen verantwoordelijkheid, en bied aan om de snorfiets technisch in orde te maken.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring