Peiling toont aan: non-conformiteitskwesties eerder uitzondering dan regel

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 3 min

Onafhankelijke autobedrijven worden doorgaans slechts bij uitzondering geconfronteerd met non-conformiteitsclaims van consumenten. Dat blijkt uit een online peiling die BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven dit voorjaar heeft gehouden onder leden.

De peiling is gehouden onder lezers van leden.bovag.nl. Van de 835 lezers van het bericht op het ledenportaal hebben 121 (14 procent) de vragenlijst ingevuld, wat volgens BOVAG een representatief aantal is.

Bijna de helft van de respondenten (49 procent) geeft aan één tot twee keer per jaar met non-conformiteit te worden geconfronteerd, 40 procent stelt zelfs nooit met het fenomeen te maken te hebben. 11 procent beweert er juist regelmatig mee te maken te hebben. Tegelijkertijd ziet 48 procent van de respondenten  een toename van het aantal gevallen. “Dit heeft mede te maken met het gegeven dat consumenten zich steeds beter informeren over hun rechten en plichten”, aldus BOVAG-onderzoeker Rutger de Wit. 42 procent van de respondenten constateert een gelijkblijvend aantal claims, terwijl 10 procent een afname ervaart.  Uit de peiling blijkt verder dat meer dan de helft van de ondervraagden (57 procent) aangeeft een non-conformiteitsprobleem op te lossen op het moment dat het zich voordoet.

“Dit resultaat mag toch wel positief worden opgevat”, reageert branchemanager Arno Cloosterman op de uitkomsten van de peiling. “We hadden het idee dat er sprake was van een serieuze en structurele stijging, maar dat blijkt niet uit dit onderzoek. Althans: bijna de helft ziet wel een toename, maar niet in alarmerende mate.” Cloosterman drukt leden evenwel op het hart om elk risico op non-conformiteit ook in de toekomst te vermijden. “Wees slim en ga voor kwaliteit. Als je het risico kunt afdekken, doe het dan vooral. Bijvoorbeeld door BOVAG Garantie of Verlengde Garantie aan te bieden. En in geval van vragen kun je natuurlijk altijd gratis beroep doen op Ledenadvies.”

Een consument kan zich op non-conformiteit beroepen wanneer de auto die is aangeschaft niet voldoet aan wat de klant er redelijkerwijze van mag verwachten. Ook als er bij de aankoop geen BOVAG Garantie gegeven, kan een consument terugvallen op deze ‘wettelijke garantie’. Welke verwachtingen een consument redelijkerwijze mag hebben, hangt af van het product en de omstandigheden, zoals leeftijd/ouderdom van de auto.

Meer weten over non-conformiteit? Lees dan nog een keer het artikel over non-conformiteit in BOVAGkrant editie 03 van maart 2015.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring