Pas op met ‘full service bedrijfsfietsconcepten’

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 2 min

BOVAG wijst leden op risico's die kunnen kleven aan het samenwerken met bepaalde bedrijfsfietsconcepten. Er zijn diverse bedrijven die via een website beloven werkgevers en hun werknemers 'full service' te ontzorgen bij bedrijfsfietsplannen. De realiteit is alles behalve zorgeloos.

Marloes van Schaik van BOVAG Fietsbedrijven legt uit: “Om een voorbeeld te noemen. Werkgevers worden op een website uitgenodigd om -met het concept samen- een bedrijfsfietsplan op te stellen. Het concept verzorgt dan ook de administratie en de facturering. Vervolgens kunnen fietsen online worden besteld door werknemers. Daarna geven werknemers aan bij welke aangesloten fietsretailer ze de fiets willen afhalen.” 

Inmiddels is duidelijk geworden dat er leden met een dergelijk concept in zee zijn gegaan, terwijl deze organisatie (ook via de website) niet langer bereikbaar is. Niet voor leden,maar ook niet voor BOVAG. “Vast is komen te staan dat de facturen die leden bij dit concept indienden, onbetaald blijven”, vertelt Van Schaik. ‘Dat is heel vervelend. Helaas is gebleken dat leden die met deze partij zaken deden, geen contracten hebben. Uit contracten had duidelijk kunnen worden wat nu precies de relatie is tussen het concept en het BOVAG- lid. Dit maakt het lastig om de kans van slagen in te schatten van juridische stappen.”

BOVAG adviseert leden om dergelijke samenwerkingsverbanden niet zomaar aan te gaan. “Doe goed je huiswerk. Onderzoek of je zaken gaat doen met een deugdelijke partij. Sluit ook te allen tijde heldere contracten af”, aldus Van Schaik.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring