Ook gemeenten en provincies tegen motorhelm op snelle e-bike

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 3 min

Naast BOVAG, RAI Vereniging, de Fietsersbond en Stichting DOET hebben nu ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en alle provincies, verenigd in het Interprovinciaal Overleg (IPO), zich uitgesproken tegen de helmplicht voor het gebruik van snelle elektrische fietsen.

Minister Schultz heeft aangekondigd om voor high speed e-bikes naast het gele kentekenplaatje vanaf 2017 ook de helmplicht te gaan hanteren zoals die geldt voor bromfietsen. Dus niet het type fietshelm dat door wielrenners wordt gebruikt, maar in feite een motorhelm.

Tweede Kamer
Gister stond in de Tweede Kamer het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid op de agenda. Vanaf 2017 wordt de high speed e-bike, ook wel speed pedelec genoemd, in Europees verband formeel aangemerkt als een bromfiets. Met flink meetrappen kan de fietser een topsnelheid van 45 kilometer per uur bereiken en het wordt dan ook alom gezien als een prima alternatief voor het woon-werkverkeer van vele automobilisten. De zes organisaties stellen dat een helmplicht in deze vorm simpelweg onpraktisch is, niet bij de Nederlandse fietscultuur past, potentiĆ«le gebruikers afschrikt en misbruik in de hand werkt. Een advies voor het gebruik van een normale, gangbare fietshelm of desnoods een plicht daarvoor, volstaat volgens de partijen en draagt bij aan de doelstellingen van het SER Energieakkoord, verbetering van de luchtkwaliteit, afname van files en verbetering van de volksgezondheid. Ondanks een aantal kritische vragen van Kamerleden, blijft de minister vooralsnog vasthouden aan haar standpunt. Schultz is overtuigd dat er binnenkort geschikte helmen op de markt komen die voldoen aan de brommer- c.q. motornorm, maar ze gaf aan ook open te staan voor een eventuele tussenvorm. Grote vraag blijft of zulke oplossingen op korte termijn daadwerkelijk beschikbaar komen. BOVAG en haar partners zullen druk op de ketel blijven houden.

Groeiende populariteit
Momenteel staat de speed pedelec in Nederland formeel nog te boek als snorfiets, dus met een blauw kentekenplaatje, zonder helmplicht en met het fietspad als habitat. Deze relatief nieuwe fietsen zijn in korte tijd al razend populair geworden. Gedetailleerde cijfers zijn niet bekend, maar inmiddels rijden al enkele duizenden van deze tweewielers rond in ons land en de verwachting is dat er nog vele bij zullen komen, vooral in combinatie met de aanleg van fietssnelwegen. Een vergaande helmplicht zou het kind echter met het badwater wegspoelen.

BOVAG in de media

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring