Automotive retail in 2020: van distributiekanaal naar retailbeleving

Laatste update 11 maart 2015 Leestijd: 2 min

De merkdealer heeft te maken met structurele veranderingen. Technologische ontwikkelingen beïnvloeden de auto's die hij verkoopt, onderhoudt en repareert, maar die ontwikkelingen beïnvloeden ook de manier waarop auto’s, reparatie en onderhoud aan de man worden gebracht.

Ook klantbehoeften en –gedrag veranderen. En ondertussen betreden nieuwe spelers zoals Google en Apple de autowereld. De omgeving voor autodealers is uitdagend. Niet alleen vanwege deze structurele veranderingen, maar ook omdat winstgevendheid en liquiditeit onder druk staan na enkele jaren van dalende autoverkopen en aftersales-omzet.

Visie
In de context van deze uitdagende situatie heeft BOVAG besloten een visie te ontwikkelen op de toekomst van de Nederlandse automotive retail. Doel is om een beter begrip te krijgen van de onderliggende oorzaken én de gevolgen van genoemde veranderingen. De conclusie is dat er een transitie nodig is. BOVAG ondersteunt haar leden daar uiteraard bij. Maar de conclusie is ook dat BOVAG en haar leden die transitie niet in hun eentje kunnen realiseren. Daarom is of gaat BOVAG ook in gesprek met de overige stakeholders: producenten, importeurs, banken etcetera. Samen kunnen we de autoretail weer gezond maken.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring