WKR: hoe staat het met uw vrije ruimte?

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 2 min

De vrije ruimte is bepalend of de werkkostenregeling het bedrijf extra geld kost. Het is dus belangrijk om goed in de gaten te houden of de vergoedingen en verstrekking aan werknemers de vrije ruimte niet overschrijden.

Nu, halverwege het jaar, is een goed moment om de voorlopige balans op te maken. Sinds  1 januari 2015 is iedere werkgever verplicht om de werkkostenregeling toe te passen.

Onder de werkkostenregeling mag u maximaal 1,2% van uw totale fiscale loon, de 'vrije ruimte', besteden aan onbelaste vergoedingen en verstrekkingen voor uw werknemers. U moet deze vergoedingen en verstrekkingen dan wel in uw administratie opnemen als eindheffingsloon.
 
Blijven de totale kosten van deze vergoedingen en verstrekkingen binnen de vrije ruimte van 1,2%, dan betaalt u geen belasting over die vergoeding of verstrekking. Overstijgen de totale kosten de vrije ruimte van 1,2%, dan betaalt u over het bedrag buiten de vrije ruimte een eindheffing van 80%.
 
Zorg dus dat u grip houdt op uw uitgaven en ga na of binnen uw bedrijf voldoende geborgd is dat de vrije ruimte niet zal worden overschreden. Heeft u hier onvoldoende zicht op? Neem dan zelf direct contact op met uw boekhouder of accountant en maak duidelijke afspraken over de verantwoordelijkheden en taakverdeling. Zo voorkomt u dat u aan het einde van het jaar onverhoopt geconfronteerd wordt met een forse naheffing omdat de vrije ruimte is overschreden.

Meer weten over de werkkostenregeling? BOVAG heeft een praktische brochure opgesteld. Deze vindt u hier. Ook kunt u tot 1 juli 2015 hier de presentatie terugkijken die door PwC bij BOVAG is gegeven. Op de website van de belastingdienst vindt u een stappenplan om de werkkostenregeling in uw bedrijf vorm te geven.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring