Minister: speciale helmnorm voor ‘speed pedelec’

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 2 min

Er komt een speciale norm voor de ‘speed pedelec’-helm. Deze valt binnen de categorie fietshelmen. Daarmee is de bromfietshelm, die vanaf 2017 verplicht zou worden voor de snelle e-bike, van de baan.

Minister Schultz kondigde in mei aan voor high speed e-bikes naast het gele kentekenplaatje ook de helmplicht te gaan hanteren, zoals die geldt voor bromfietsen. De speed pedelec kan immers een snelheid van 40-45 km/u bereiken, was de redenatie. Diverse organisaties waaronder BOVAG, RAI Vereniging en de Fietsersbond hebben in de afgelopen periode hard gestreden tegen deze vergaande helmplicht. BOVAG pleitte onder meer via RTL Nieuws voor een variant op de fietshelm. Minister Schultz liet vandaag tijdens het Kamerdebat weten dat er gewerkt wordt aan een alternatief. 

Racefietshelm
Op basis van de huidige eisen zou een fietser op een speed pedelec dus een (te zware) motorfietshelm moeten dragen, die weinig ventilatie biedt en veel te zwaar is. Onder de fietshelmen zijn er echter ook helmen die prima geschikt zijn voor de speed pedelec, bijvoorbeeld de helmen die die gebruikt worden binnen het profpeleton. Daarom komt de minister met het plan om een tussennorm te ontwikkelen binnen de fietshelmcategorie, die genoeg veiligheid biedt bij hogere snelheden. Fabrikanten en het ministerie van Infrastructuur & Milieu zijn al een traject gestart, om een nieuwe NEN-normering te beschrijven voor deze speed pedelec-helm. BOVAG is blij met het nieuws. Dit resultaat ligt geheel in de lijn van de lobby van afgelopen maanden.
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring