Voorkom boete voor vergeten aanzegtermijn

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 2 min

Met ingang van 1 januari 2015 zijn de regels rondom de aanzegtermijn veranderd. Voor contracten van 6 maanden of langer geldt vanaf deze datum een wettelijke aanzegtermijn. Werkgevers moeten hun werknemers dan minimaal 1 maand voor het aflopen van het arbeidscontract van 6 maanden of langer schriftelijk laten weten of het contract verlengd wordt.

Vergeet de werkgever dat, dan loopt hij het risico de werknemer (een deel van) een bruto maandsalaris boete te moeten betalen.
 
Omdat de wet per 1 januari is ingegaan, geldt bovenstaande voor alle contracten die eindigen op of na 1 februari 2015. Tot die datum is er sprake van een overgangsrecht.
 
Om boetes te voorkomen raadt BOVAG aan om de administratie zodanig in te richten dat er overzicht is over wanneer contracten zijn ingegaan, voor welke duur, wanneer ze eindigen en wanneer de medewerker geïnformeerd moet worden over het al dan niet verlengen van het contract.
 
Deze wijziging valt onder de Wet Werk en Zekerheid. BOVAG maakte hierover een brochure die u op het ledenportaal kunt downloaden. Daarnaast maakte BOVAG een voorbeeldbrief die u kunt gebruiken. Ook deze is op het ledenportaal te vinden.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring