Aantal motorfietsen in Nederland in 20 jaar ruim verdubbeld

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 4 min

Het Nederlandse publiek had begin dit jaar ruim 652.000 motorfietsen in bezit, terwijl dat er in 1995 nog zo’n 308.000 waren en rond de eeuwwisseling 414.000. Uit een analyse van CBS-cijfers door BOVAG blijkt dat in Drenthe met 53 per 1.000 inwoners de meeste motoren geregistreerd staan.

Zuid-Holland heeft in absolute zin de koppositie met 108.000 stuks, maar scoort per 1.000 inwoners het laagste met 30 motorfietsen.

Dichtheid
Alleen in de Randstedelijke provincies ligt het motorfietsbezit onder het landelijke gemiddelde van 39 per 1.000. Na Zuid-Holland tellen Utrecht en Noord-Holland relatief de minste motoren met respectievelijk 34 en 37. Ook Flevoland heeft een gemiddelde van 37. Drenthe is qua motorfietsbezit per hoofd van de bevolking afgetekend koploper; 1 op de 19 inwoners heeft er een (53 per 1.000 inwoners). De omringende provincies kennen ook een hoge dichtheid: Friesland met 47 per 1.000 inwoners, Overijssel 44 en Groningen 43. Zeeland staat in de landelijke top-3 met 46 motorfietsen per 1.000 inwoners. Ook in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg is het motorfietsbezit hoger dan het landelijk gemiddelde.



Crisisbestendig
Nederland telt ongeveer 1,3 miljoen mensen met een motorrijbewijs, hetgeen al lange tijd vrij stabiel is. Dat is op zich opmerkelijk, aangezien in de loop der jaren de eisen voor het behalen van het motorrijbewijs flink zijn aangescherpt en de nodige (financiële) drempels zijn opgeworpen. In 1996 werd een splitsing naar categorieën lichte en zware motoren ingevoerd, sinds 2004 zijn er twee praktijkexamens per categorie (voertuigbeheersing en verkeersdeelneming) en in 2013 is er zelfs een derde categorie toegevoegd. Een 18-jarige is intussen minimaal vijf examens en vier jaar verder voordat hij/zij op een motor met onbeperkt vermogen mag rijden. Liefhebbers laten zich echter niet afschrikken en bovendien blijkt de motorfiets crisisbestendig; daar waar het werd beschouwd als luxeproduct, heeft vrijwel niemand z’n tweewieler de afgelopen jaren vaarwel gezegd. Motoren worden ook steeds vaker voor woon-werkverkeer ingezet.

Populairste merken
Vier van de vijf populairste motormerken zijn van Japanse makelij. Honda voert de lijst aan met 184.000 registraties in Nederland, gevolgd door Yamaha (117.000) en Suzuki (99.000). Het Duitse BMW doorbreekt de hegemonie uit het Verre Oosten en staat op de vierde plek met 78.000 motorfietsen. Kawasaki uit Japan completeert de top-5 met 64.000 motorfietsen. Circa 46.000 Nederlanders hebben een Harley Davidson in bezit. Dit jaar werden tot en met juli 8.463 nieuwe motoren verkocht, tegen 7.770 in de eerste zeven maanden van 2014, oftewel een plus van 11,2%. In heel 2014 werd ten opzichte van het historische dieptepunt van 2013 ook al een fikse stijging (12%) genoteerd. Twee jaar geleden duikelde het jaartotaal voor het eerst sinds 1987 onder de 10.000. De bodem werd toen bereikt en de branche zit inmiddels in rustiger vaarwater met zonnige vooruitzichten.

Dit bericht verscheen onder andere op NU.nl, in het Algemeen Dagblad en in Trouw. Of beluister het item op Radio 1 (na 27 minuten).

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring