Tachograafplicht bij aanhangwagens? Vijf dingen die u moet weten

Laatste update 03 april 2018 Leestijd: 3 min

Sinds 2 maart zijn er formeel nieuwe Europese regels geldig voor het rijden met een bestelauto met aanhangwagen. BOVAG merkt dat er bij zowel ondernemers als consumenten veel onduidelijkheid is over wanneer de combinatie nu wel verplicht is om te rijden met een tachograaf en wanneer niet. BOVAG zet vijf dingen op een rij die u hierover moet weten.

De meeste wijzigingen hebben overigens praktisch gezien nauwelijks consequenties omdat ze in de Nederlandse uitleg van de Europese regels al van kracht waren. De belangrijkste wijziging die wel invloed kan hebben op uw advies aan uw klanten betreft de wijziging die het gebruik van een voertuig zonder Tachograaf toestaat in een straal rondom het vestigingsadres. Voorheen was deze vrijstelling geldig voor geheel Nederland en ook beperkt tot Nederland. Dat is nu geworden een straal van 100 kilometer hemelsbreed rondom het vestigingsadres van het bedrijf. Dus wel grensoverschrijdend, maar met de 100 kilometer beperking. Overigens altijd in combinatie met de overige uitzonderingen.
 

  1. Hoe weet ik of mijn bestelauto- aanhangwagencombinatie wel of niet een tachograaf moet hebben? Voor voertuigcombinaties bestaande uit een bestelauto en een aanhangwagen onder de 3500 kilo is er nooit sprake van tachograafplicht. Boven de 3500 kilo kan een tachograaf verplicht zijn. Maar voor voertuigen boven de 7500 kilo geldt dat die al standaard dienen te worden uitgerust met een tachograaf. Tussen de 3500 en 7500 kilo dient er een tacho te worden ingebouwd indien er commercieel vervoer met het voertuig wordt verricht. Tenzij u voldoet aan de hieronder omschreven eisen.
  2. Welke uitzonderingen zijn er?
    Voertuigcombinaties onder de 7.500 kilo kunnen vrijstelling krijgen, maar alleen wanneer u voldoet aan alle drie de hieronder omschreven eisen:
    - de bestuurder niet meer dan 12 uur per week met deze combinatie rijdt, en 
    - de bestuurder aan het werk gaat met de materialen of machines die hij meeneemt, en
    - het voertuig binnen een straal van 100 kilometer blijft vanaf de vestigingsplaats van het bedrijf. Er zijn nog ruim dertig verschillende branchespecifieke uitzonderingen die van toepassing kunnen zijn. Chauffeurs met vrijstelling van de tachograafplicht moeten een registratie bijhouden die voldoet aan de regels van de arbeidstijdenwet. Deze registratie is vormvrij. Dat wil zeggen dat een chauffeur zelf mag kiezen hoe hij zijn registratie bijhoudt.
  3. Wat voor tachograaf heb ik nodig? Bij nieuwe, eerste inbouw moet er altijd de meest recente versie in.
  4. Wat gebeurt er als ik me niet aan de regels houd? Gevolg van rijden zonder tachograaf is dat er heel stevige boetes worden opgelegd. Er wordt meestal niet gewaarschuwd maar meteen beboet.
  5. Zijn er dan nog andere regels waaraan ik me moet houden? Als de voertuigcombinatie boven de 3.500 kg komt moet er in de bestelauto een tachograaf gebouwd worden. De bestuurder moet zich dan ook aan de rij- en rusttijden houden. Een alternatief is om goed na te gaan of het niet mogelijk is om het gebruik van het voertuig aan te passen, zodat u wél aan de voorwaarden van de uitzondering kan voldoen.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring