Vanaf 2017 wordt de high speed e-bike in Europees verband formeel aangemerkt als een bromfiets. Minister Schultz heeft aangekondigd om naast het gele kentekenplaatje ook de helmplicht te gaan hanteren zoals die geldt voor bromfietsen.
Dus niet het type fietshelm dat door wielrenners wordt gebruikt, maar in feite een motorhelm. Dat besluit is een brug te ver, vindt BOVAG; het is simpelweg onpraktisch, past niet bij de Nederlandse fietscultuur, schrikt mensen af en werkt misbruik in de hand.
Brom- en motorfietshelmen moeten voldoen aan de Europese norm ECE 2205; voor fietshelmen geldt de norm EN 1078. Het verschil tussen beide is eenvoudig waar te nemen: een motorhelm is log en zwaar, al dan niet met een vizier en met bescherming voor de kin, terwijl de gemiddelde fietshelm licht en luchtig is. Binnen de kaders van het Europese besluit om de nieuwe snelle e-bikes als bromfiets aan te merken, heeft het ministerie van I&M de vrijheid om al dan niet aanvullende eisen te stellen. Hoewel wordt onderkend dat de speed pedelec een belangrijke bijdrage kan leveren aan volksgezondheid en bereikbaarheid, kiest de minister onder het mom verkeersveiligheid voor een helmplicht in lijn met die van bromfietsen.

Een bromfietshelm op een fiets, geen gezicht
“De high speed e-bike is nu al een tijdje op de markt en een succesnummer onder mensen die grotere woon-werkafstanden afleggen dan op een normale fiets gebruikelijk is”, aldus Niels Hansen, branchemanager van BOVAG namens 900 aangesloten fietsspecialisten. “Als je flink meetrapt kun je een topsnelheid van 45 kilometer per uur ontwikkelen, daar waar de gewone elektrische fiets ophoudt met ondersteuning bij ongeveer 25 per uur. In de praktijk worden gemiddelde snelheden van 30 à 35 behaald. Nu wordt dit nieuwe soort fietsen nog aangemerkt als snorfiets, moet er een blauw plaatje op en geldt geen helmplicht. Met een verplichting voor een fietshelm vanaf 2017 kunnen we wel leven, maar een motorhelm is volstrekt onbegrijpelijk, overbodig en zinloos. Je moet namelijk wel blijven trappen om hoge snelheden te bereiken; het is niet zo dat je stil zit, zoals op een brommer of motor.”
Hansen vervolgt: “De allernieuwste helmtypes volgens de norm ECE 2205 wegen nog steeds bijna een kilo en dat is knap vervelend op je hoofd. Een gemiddelde fietshelm weegt nog niet de helft en biedt voor het gebruik in de praktijk voldoende bescherming, met het comfort dat je nodig hebt om plezierig te kunnen fietsen, met of zonder volle accu. Een geweldige innovatie als de high speed e-bike wordt met zulke maatregelen al direct om zeep geholpen en dat zou toch zonde zijn. Helemaal na het afschaffen van de bedrijfsfietsregeling vorig jaar. Je werkt tevens in de hand dat massaal de kentekenplaatjes worden verwijderd, zodat niet meer te zien is dat het een speed pedelec betreft. Met het blote oog zie je het verschil namelijk niet. Dit betreft een fiets. Een fiets met trapondersteuning. Geen brommer. We gaan in gesprek met het ministerie en met Kamerleden om de voors en tegens nog eens een keer af te wegen, want dit is gewoon onwerkbaar en past sowieso niet in onze fietscultuur.”