SERMI: één certificaat voor alle automerken

Laatste update 05 april 2024 Leestijd: 12 min

01 Alles over SERMI

Werk jij of je monteur aan Electronic Control Units, sleutels, contact- of deursloten van voertuigen, dan heb je een SERMI-certificaat nodig. Sinds 1 april 2024 bundelt en vervangt het SERMI-certificaat alle merkspecifieke antidiefstalcertificaten. Dit is een voortvloeisel uit Europese wetgeving. In dit dossier vind je veelgestelde vragen en antwoorden.

Om te kunnen te programmeren of coderen aan (bestel)auto-, camper- en vrachtwagenonderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie, kon je voorheen een certificaat aanvragen via de fabrikant van het voertuig. Sinds 1 april 2024 is er het SERMI-certificaat, dat alle merkspecifieke certificaten vervangt. Je kunt geen merkspecifieke antidiefstalcertificaten meer aanvragen of verlengen. Heb je een SERMI-certificaat nodig, dan kun je bij een onafhankelijk certificeringsbedrijf (Conformiteits Beoordelende Instantie, CBI) terecht die de aanvraag onderzoekt en het certificaat uitreikt. Zowel jij als werkgever als de medewerkers die daadwerkelijk aan de betreffende onderdelen van een voertuig werken, moeten een SERMI-certificaat hebben. Dealers die voertuigen van een vreemd merk repareren en toegang willen hebben tot deze data van andere merken, dienen ook een SERMI-certificaat aan te vragen.

Het SERMI-certificaat is vernoemd naar het Europese samenwerkingsverband van fabrikanten en onafhankelijke autobedrijven: het Forum for Access to Security Related Vehicle Repair and Maintenance Information (SERMI). BOVAG is nauw betrokken bij SERMI en ondersteunt de invoering ervan.

Een SERMI-certificaat aanvragen

Je vraagt je SERMI-certificaat aan bij één van de volgende certificeringsinstanties:

Let op: het aanvragen van een certificaat is niet in een dag geregeld, dus begin er snel mee. 

BOVAG-leden kunnen gebruikmaken van tien procent korting op hun aanvraag. De speciale URL en/of van toepassing zijnde kortingscode vind je op deze pagina (exlusief voor leden).

Benodigdheden voor de aanvraag

Om een aanvraag succesvol in te kunnen dienen moet je de volgende zaken kunnen overleggen:

  • Je bent aantoonbaar werkzaam in de automotive. Dit kun je bijvoorbeeld aantonen met je KvK-inschrijving.
  • Je hebt een aansprakelijkheidsverzekering (met een minimumdekking van 1 miljoen euro voor lichamelijk letsel en 0,5 miljoen euro voor schade aan eigendommen).
  • Je hebt getrainde medewerkers in dienst. Opleidingsniveau: autotechnicus niveau 2 of twee jaar aantoonbare ervaring als automonteur.
  • Medewerkers beschikken over een eigen e-mailadres en een eigen mobiele telefoonnummer.
  • Je maakt geen reclame voor of verkoopt activiteiten die de emissie van voertuigen aanpassen (inclusief motortuning).
  • Jij en je medewerkers die SERMI-toegang willen, beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Het is nodig dat zowel het bedrijf (VOG rechtspersonen) als de werknemers (VOG natuurlijke personen) die met SERMI aan de slag willen een VOG kunnen overleggen. Voor het bedrijf (ook vof’s, maar geen zzp’ers) heb je een VOG RP nodig. Bij doel aanvraag (1.2) noteer je vervolgens: ‘anders, namelijk: verkrijgen SERMI-certificaat’. Voor medewerkers kun je de VOG-aanvraag klaarzetten. Je vinkt daarbij ‘algemeen screeningsprofiel’ aan, en bij de risicogebieden: 1 (informatie), 4 (diensten) en 6 (proces). Daarna selecteer je de onderdelen: 11, 12, 13, 41 en 61. Bij doel aanvraag (2.2) noteer je vervolgens: ‘anders, namelijk: verkrijgen SERMI-certificaat’. Beide VOG's zijn digitaal met behulp van eHerkenning aan te vragen via justis.nl.
  • Legitimatiebewijs van alle personen die een SERMI-toegang aanvragen

Het certificaat is persoonlijk, dus ook jouw medewerker moet op persoonlijke titel het certificaat aanvragen. De goedkeuring van jouw medewerker is gekoppeld aan de goedkeuring van jouw bedrijf, dus als je als ondernemer geen SERMI-certificaat hebt, kan jouw medewerker deze ook niet aanvragen.

Als je je SERMI-certificering aanvraagt bij één van de drie geselecteerde CBI’s (zie hierboven), dan dien je alle formulieren die vereist zijn te uploaden in het speciale portal dat jouw CBI daarvoor gebouwd heeft. Het is dus raadzaam om eerst alle benodigde documenten te verzamelen, voordat je online je aanvraag gaat indienen.

Het kost tijd voordat je SERMI-certificering geregeld is, dus doe je aanvraag bijtijds.  

Veelgestelde vragen over SERMI

Wat is SERMI?
Waarom komt SERMI er?
Heb ik dit nodig?
Bij wie kan ik dit certificaat aanvragen?
Ik ben dealer van een merk; dien ik dan ook een SERMI certificaat aan te vragen?
Wat is vereist voor een SERMI-certificatie?
Wat heb ik nodig voor een aanvraag?
Hoe kan ik een VOG RP aanvragen?
Hoe kan ik een VOG aanvragen? 
Welke screeningsprofielen moet ik in de VOG aangeven?
Wat gebeurt er na mijn SERMI-aanvraag?
Hoe lang gaat het certificaat mee?
Wat kost een certificaat?
Moet ik een dossier per auto vastleggen?
Moet ik het voor al mijn werknemers aanvragen?
Welke hardware heb ik nodig?
Kan ik zelf de Digidentity-app al vooraf installeren en registeren?
Als ik de Digidentity-app al gebruik, kan dit certificaat dan daaraan toegevoegd worden?

Vragen?

Heb je een vraag die hier niet bij staat? Neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies via ledenadvies@bovag.nl. Ook kun je de officiële website (in het Engels) van SERMI in Brussel raadplegen: vehiclesermi.eu.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring