BOVAG Garantie

Laatste update 23 november 2022 Leestijd: 18 min

01 BOVAG Garantie bij aankoop Auto

Met BOVAG Garantie is de consument verzekerd van garantie op de aankoop van een voertuig. Onder BOVAG Garantie op aankoop vallen gebreken die met normaal gebruik binnen de garantieperiode zijn ontstaan waaronder significante slijtagesporen en gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Uitzonderingen op de garantie zijn bijvoorbeeld ruiten, radio, banden en accessoires.

LET OP! Heeft u moeite om uit te leggen wat het verschil is tussen ‘wettelijke garantie en de BOVAG Garantie? In bijgaande flyer staat het helder op een rij. Print hem uit, druk hem af of verstrek hem digitaal aan uw klanten.


12 maanden BOVAG Garantie

Met ingang van 1 juni 2022 is de BOVAG-garantietermijn twaalf maanden. Aanleiding is de gewijzigde Europese wetgeving van de omkering van de bewijslast bij wettelijke garantie die sinds april 2022 twaalf maanden is. Uw klanten hebben dus een extra reden om voor u als BOVAG-bedrijf te kiezen als u ze één jaar BOVAG Garantie aanbiedt.

Het verschil tussen wettelijke- en BOVAG Garantie wordt in onderstaande animatievideo heel duidelijk uitgelegd. 

Kansen en uitdagingen

BOVAG Garantie biedt volop commerciële kansen, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Klanten kunnen immers na aankoop één jaar lang een beroep doen op garantie. Zorg daarom dat u inzicht heeft in uw bedrijfsvoering. Neem bijvoorbeeld uw inkoop- en verkoopbeleid en uw bedrijfsrendement onder de loep. Weet hoeveel garantiekosten u gemiddeld heeft per voertuig en waar u winst op maakt.

Wettelijke garantie is leidend

Verkopen zonder BOVAG Garantie lijkt wellicht verleidelijk, maar helpt u niet: de wettelijke garantie is leidend en kunt u richting consumenten niet afkopen of uitsluiten. Zie BOVAG Garantie vooral als een commerciële kans: het BOVAG-keurmerk staat per slot van rekening voor betrouwbaarheid, een ideaal uitgangspunt voor klantenbinding. Een groot vast klantenbestand geeft u meer waarborg voor de toekomst

Zekerheid voor de toekomst

Wilt u meer zekerheid dan kunt u zich indekken tegen onvoorspelbare kosten en uw garantierisico afdekken. Bij Autotrust (onderdeel van Bovemij) kunt u terecht voor BOVAG Garantie-dekkingsproducten, speciaal ontwikkeld voor BOVAG-autobedrijven. Meer informatie daarover staat op Autotrust. Wellicht is het ook mogelijk om uw financiële buffer te verhogen, bijvoorbeeld door een ‘garantiepotje’ te maken. Uw boekhouder / accountant kan u meer vertellen over de fiscale mogelijkheden.

Belangrijk om te weten

  • Het is aan te raden dat u BOVAG Garantie geeft op al uw occasions. Niet alleen past dat bij uw BOVAG-lidmaatschap, uw klanten verwachten het ook. Het BOVAG Keurmerk staat immers voor vertrouwen: daar hoort BOVAG Garantie ook bij. U bent echter niet verplicht BOVAG Garantie aan te bieden op gebruikte auto's - ook niet bij auto's boven de € 4.500,00 - tenzij u adverteert op viaBOVAG.nl. Dan is aanbieden van BOVAG Garantie wél verplicht.
  • Als u BOVAG Garantie geeft, bent u gebonden aan de bijbehorende voorwaarden en die schrijven minimaal twaalf maanden garantie voor. 
  • Als u de term BOVAG Garantie hanteert, moet u de bijbehorende voorwaarden gebruiken. U kunt niet van alles - zoals bijvoorbeeld motor en bak - uitzonderen van de garantie.
  • U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen. Die redelijke verwachtingen kunt u wel proberen bij te stellen door het opnemen van specifiek voor die auto bedoelde teksten. Het is nuttig om op voorhand nadrukkelijk op de koopovereenkomst te vermelden welke specifieke afwijkende kenmerken er zijn aan de auto ten tijde van de aankoop. Bijvoorbeeld dat de airco het niet meer doet of dat er iets anders aan de hand is waar de consument anders niet op bedacht hoeft te zijn. Met de nieuwe regels zijn er nieuwe voorwaarden aan verbonden over hoe die tekst op de overeenkomst er uit moet zien. Dat heet de dubbele uitdrukkelijkheidstoets. De consument moet namelijk van die bijzonderheden weten én hij moet ze hebben aanvaard. Maak hier dus ruimte voor op uw koopovereenkomst. De BOVAG-koopovereenkomst is hier al op ingericht. U kunt de BOVAG koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden. Een papieren versie is te bestellen via bovagledenwinkel.nl.
  • Ook kunt u het wettelijk recht van de consument op het uitvoeren van updates door uw bedrijf uitsluiten. De consument moet hier wél uitdrukkelijk mee instemmen anwege de zogeheten dubbele uitdrukkelijkheidstoets: een nieuwe regel in de wet). Vermeld dit dus op de koopovereenkomst. De vernieuwde koopovereenkomst van BOVAG is er al op ingericht. De nieuwe regels gaan er wel van uit dat u dus later kunt aantonen wat u bent overeengekomen over die updates. En als u het recht op updates niet (of niet op de goede  manier) uitsluit, moet u de consument dus ook informeren over nieuwe updates die bij of via u te verkrijgen zijn. Als u dat per email doet, moet dat gelet op de privacy wetgeving wel mogen (toestemming bijvoorbeeld). U kunt de BOVAG-koopovereenkomst vinden op mijn.bovag.nl/voorwaarden bij het betreffende vervoermiddel. Een papieren versie is te bestellen via bovagledenwinkel.nl.
  • Het voordeel van uw BOVAG-lidmaatschap is dat uw klant aanspraak kan maken op BOVAG Hulp bij klachten, de Geschillencommissie en de Nakomingsgarantie van BOVAG bij (wettelijke) garantie. Het kan gebeuren dat uw klant niet tevreden is over uw bedrijf en dat u er samen niet uitkomt. Hulp bij klachten op bovag.nl biedt dan uitkomst, uw klant kan in zo’n geval daar contact mee opnemen. De BOVAG Bemiddelaars van Hulp bij klachten zijn onafhankelijk, deskundig en proberen met een oplossing te komen die voor u beiden aanvaardbaar is. De BOVAG bemiddelaars adviseren in geschillen bij BOVAG Garantie, non-conformiteit (oftewel wettelijke garantie) en de Algemene Voorwaarden van BOVAG. Dat bespaart u tijd en mogelijke escalatie van het geschil. Voor klanten en BOVAG-leden is BOVAG Bemiddeling op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur bereikbaar op 030-65 95 395 (lokaal tarief).
Algemene voorwaarden BOVAG Garantie op aankoop

Veelgestelde vragen

Kan ik de 'wettelijke garantie' of conformiteit uitsluiten?
Kan ik zelf besluiten de BOVAG Garantie op 6 maanden te houden?
Kan ik zelf besluiten géén BOVAG Garantie te geven?
Hoeveel extra risico loop ik met de BOVAG-garantietermijn van 12 maanden?
Hoe kan ik dat extra risico afdekken?
Is de wettelijke garantie alleen van toepassing bij aankopen of bijvoorbeeld ook bij reparatie en onderhoud garantie?
Is het geven van BOVAG Garantie nou wel of niet verplicht bij auto's boven de 4.500 euro?
Mag ik geld vragen voor BOVAG Garantie?
Mag ik garantie uitsluiten?
BOVAG Garantie van 12 maanden is wel erg lang. Kan ik dit niet beperken tot een x-aantal kilometers?
Kan en mag ik pakketten maken met verschillende opties voor de klant met daarbij een bedrag voor pakket 1, 2 of 3?
Als ik de BOVAG Garantie uitsluit, kan de klant mij dan toch aanspreken op gebreken aan zijn auto?
Hoeveel BOVAG Garantie zit er op een zakelijke bedrijfsauto?
Wat is het verschil tussen een particuliere en een zakelijke klant?
Ben ik bij een beroep op de BOVAG Garantie verplicht vervangend vervoer te geven en moet dit gratis zijn?
Vallen afsleepkosten onder de BOVAG Garantie?

Dowload hier de flyer 'Grip op Garantie' en de flyers voor uw klanten waarin het verschil tussen de wettelijke garantie en de BOVAG Garantie is uitgelegd:

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring