Ontwikkelingen in aftersales (EV, ADAS en OTA)

Laatste update 21 april 2021 Leestijd: 3 min

06 Wat kunt u nu doen?

Door de elektrificatie van het wagenpark, de toename van ADAS en het over the air kunnen updaten van auto’s door fabrikanten worden BOVAG-leden genoodzaakt om keuzes te maken:

  • Het is nog niet in te schatten wat de impact van deze ontwikkelingen wordt op de personeelsbehoefte. Wel is duidelijk dat autotechniek steeds meer hightech wordt en het vak is daardoor wezenlijk aan het veranderen. De monteur wordt steeds meer een diagnose technicus. Dat vraagt om andere competenties: een verandering van mechanische kennis naar meer affiniteit en kennis van soft- en hardware. Daarom staat investering in opleiding en werkplaatsinrichting gericht op elektrisch vervoer, het kunnen werken aan ADAS en weten waar OTA de regie overneemt in auto onderhoud en reparatie nu voorop. Fabrikanten geven commerciële en technische producttrainingen, maar ook Innovam en Autoniveau hebben de nieuwe technologieën in haar opleidingsaanbod opgenomen.
  • Het is belangrijk dat u zich verdiept in de toegang tot fabrikantendata. Het platform Auto’s de Baas, ontwikkeld samen met RAI Aftermarket, opleidingspartijen, grossiers en vakmedia, biedt uitkomst. Centraal staat de toegang tot OE-data en de verschillende partijen die daarbij kunnen helpen. Voor schadeherstelbedrijven geldt hierbij een voordeel voor die bedrijven die over merkerkenning(en) beschikken of die samenwerken met dealerbedrijven.
  • De komst en de groei van OTA betekent dat ondernemers in het onafhankelijke autobedrijf kanaal (nog) meer de samenwerking op zullen moeten zoeken. Met collega’s, met dealerbedrijven of met een formule. Voor dealers betekent OTA nieuwe afspraken met uw importeur. Hoe zien zij de ontwikkelingen en de rol van en samenwerking met dealerbedrijven? Is er nagedacht over alternatieve vergoedingsmodellen bij updates en het activeren van opties over the air? Kunt u samen tot nieuwe verdienmodellen komen? Hoe alles rond OTA zich zal ontwikkelen is niet exact te voorspellen. Het is zaak dat u als ondernemer wendbaar blijft en zich bewust bent van de veranderingen die gaande zijn.  
  • Wat in ieder geval blijft, of u onafhankelijk autobedrijf bent of een autodealer, is de focus op de klant. Zorg ervoor dat u uw klant kent en daarmee zelf in contact blijft, zodat u de goede klantrelatie verder uitbouwt. Zorg er voor dat u relevant blijft voor de klant. Zeker bij de veranderingen die EV, ADAS en OTA met zich meebrengen voor consumenten kunt u als retailer een belangrijke rol spelen. Als ondernemer is er juist voor u een informatietaak weggelegd als het gaat om uitleg of duiding van nieuwe technologie. Er zijn verschillende partijen die daarbij kunnen helpen. Blijf nadenken over nieuwe verdienmodellen of wellicht het anders inrichten/optimaliseren van je bedrijfsprocessen. Ook hier helpen Innovam en Autoniveau u op weg.

 
Blijf uzelf dus ook updaten. Lees de drie onderzoeken die BOVAG liet uitvoeren naar de impact op aftersales van EVADAS-systemen en OTA. En ga hier vervolgens mee aan de slag.

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring