Alles over transparante prijzen

Laatste update 31 mei 2022 Leestijd: 12 min

01 Vermijdbare en niet-vermijdbare kosten

Welke kosten mag u van de ACM wel en niet in de advertentieprijs opnemen? Wat zijn vermijdbare en onvermijdbare kosten. Wat verstaat de ACM onder rijklaarmaakkosten en hoe zit het met kosten voor garantie? BOVAG geeft op de meest gestelde vragen over transparante prijzen en adverteren antwoorden die door de ACM zijn goedgekeurd.

De termijn van de 'wettelijke garantie', van de zogenoemde 'omgekeerde bewijslast', is op 27 april verlengd van 6 naar 12 maanden. Deze vorm van garantie kunt u niet uitsluiten. De termijn van de BOVAG Garantie is per 1 juni 2022 ook twaalf maanden geworden. Invoering is NIET gebeurd met terugwerkende kracht. Klik hier voor de meest gestelde vragen over garantie.


Is non-conformiteit (door de ACM ook wel ‘wettelijke garantie’ genoemd) hetzelfde als ‘garantie’?

Nee, dit is niet hetzelfde. De ‘bron’ is namelijk anders: bij garantie is dat een overeenkomst en bij non-conformiteit de Nederlandse wet. Als een koper recht heeft op garantie (bijvoorbeeld fabrieksgarantie of BOVAG Garantie), dan volgt dat uit een concrete afspraak tussen verkoper (als garantiegever) en koper (als garantie-ontvanger). De garantiegever regelt voor de koper welke spelregels en procedures er zijn in het geval hij een signaal van de koper krijgt dat er iets mis is met het gekochte. De garantiegever mag geld vragen voor deze garantie en de verkopers zijn ook niet verplicht om dit soort garanties aan te bieden. Non-conformiteit volgt uit iets anders, namelijk: rechtstreeks uit de wet. Non-conformiteit wordt wel eens ‘wettelijke garantie’ genoemd, maar deze benaming staat niet als zodanig in de wet. Het recht op conforme producten/producten met wettelijke garantie bestaat bij koop aan een consument altijd naast een eventuele garantie.

Waar kan ik gedetailleerde informatie vinden over non-conformiteit in de wet?

Vanwege een Europese richtlijn uit 1999 is in de Nederlandse wet (mei 2003) het leerstuk van non-conformiteit opgenomen. Zie 7:17 BW en verder. Een verkoper moet kort gezegd een product verkopen dat aan de redelijke verwachtingen van koper voldoet en dat dus aan de overeenkomst beantwoordt. Wanneer het gaat om een ‘consumentenkoop’ (dus om een zakelijke verkoper en een particuliere koper), kan er niet van de non-conformiteitsregels worden afgeweken. Tegenover de zakelijke koper kan wel geregeld worden dat deze geen beroep kan doen op non-conformiteit. De koper kan op grond van non-conformiteit kort gezegd eisen: aflevering van het ontbrekende, herstel van het product of vervanging van het product. Wanneer het gaat om ‘consumentenkoop’ kan een consument ook het volgende eisen: vermindering van de koopprijs, ontbinding van de koop (tenzij het defect te gering hiervoor is), aanvullende genoegdoening (bijvoorbeeld vervangend vervoer) bij overlast vanwege een reparatie, vergoeding van bepaalde kosten die zijn gemaakt om ervoor zorgen dat het product niet verslechtert of die zijn gemaakt in juridische procedures.

Mag ik in de advertentie termen als ‘geen garantie’ of ‘zonder garantie’ opnemen?

Nee, de consument heeft altijd recht op de zogenaamde ‘wettelijke garantie’ (ook wel non-conformiteit genoemd). U mag niet de suggestie wekken dat de consument hier geen aanspraak op heeft.

Is het verplicht om in de advertentie op te nemen dat de auto met ‘wettelijke garantie’ wordt aangeboden?

Nee, dat is niet verplicht.

Mag ik nog met verschillende afleverpakketten werken?

Ja, zolang u maar duidelijk aangeeft of deze kostenposten in de prijs zijn inbegrepen of optioneel zijn.

Mag ik geld vragen voor een garantie anders dan de ‘wettelijke’ garantie?

Ja, onder de voorwaarde dat de garantie extra rechten geeft boven op de ‘wettelijke’ garantie en zolang u maar duidelijk aangeeft of deze kostenpost in de prijs is inbegrepen of optioneel is.

Mag ik kosten ‘rijklaarmaken’ hanteren? En zo ja, moeten die in de prijs zitten?

Bij occasions worden veelal ‘kosten rijklaarmaken’ gehanteerd. Echter, die zijn in de ogen van de ACM in de meeste gevallen waarschijnlijk vermijdbaar voor de klant. Voor gebruikte auto’s geldt dat alle verplichte kosten die nodig zijn om veilig met de auto weg te kunnen rijden in de advertentieprijs moeten zitten. Dat betekent dat de prijs minimaal omvat:
1.        Een geldige apk op het moment van meenemen.
2.        De wettelijke garantie
3.        De kosten van de tenaamstelling
Dit zijn in ieder geval onvermijdbare kosten.
Worden er optionele zaken bij de auto aangeboden? Dan hoeft dit niet verplicht in de prijs te worden opgenomen. Denk aan een (aanvullende) afleverbeurt, een poetsbeurt, een volle tank, BOVAG Garantie of een nieuwe (niet noodzakelijke) apk. Maar het mag natuurlijk wel. In het geval dat de verkoper de auto in principe alleen verkoopt inclusief deze kostenposten, dan worden ze verplicht en onvermijdbaar en moeten ze dus wel in de advertentieprijs zijn opgenomen.

Wat verstaat de ACM onder niet-vermijdbare kosten bij nieuwe auto’s?

Volgens de ACM zijn dat alle kosten die nodig zijn om te zorgen dat een klant met zijn nieuwe auto veilig rijdend de showroom kan verlaten. Een klant moet er niet vanaf kunnen zien. Een nul-beurt is nooit vermijdbaar. BPM, BTW en leges zijn ook nooit vermijdbaar en moeten dus verwerkt zitten in de verkooprijs. Hetzelfde geldt voor andere onvermijdbare componenten van de rijklaarmaakkosten. Deze kunnen per merk verschillen, omdat deze afhangen van de standaarden en keuzes van het merk. De verkopende partij mag namelijk zelf bepalen welke kosten altijd in rekening worden gebracht aan de koper. Zulke niet-vermijdbare kosten kunnen in de praktijk bijvoorbeeld zijn: transportkosten, kosten voor de kentekenplaten en recyclingbijdrage. Indien deze kosten altijd in rekening worden gebracht aan de klant en daardoor niet-vermijdbaar zijn, moeten deze in de advertentieprijs worden verwerkt.

Wat zijn wél-vermijdbare kosten bij nieuwe auto’s?

Brandstofkosten zijn vrijwel geheel vermijdbaar zolang er een bodempje in de tank zit. Ook bijvoorbeeld vloermatten en veiligheidspakketten zijn naar verwachting vermijdbare kosten in de ogen van de ACM-wet en hoeven dus niet in een advertentieprijs van een nieuwe auto te worden opgenomen. Of poetskosten wel of niet vermijdbaar zijn, hangt af van de standaarden en keuzes van het merk. Levert het merk bijvoorbeeld altijd auto’s af met een poetsbeurt, dan kan de klant er in dat geval niet voor kiezen om van deze poetsbeurt af te zien. De eventuele kosten van de poetsbeurt zijn dan niet-vermijdbaar en moeten in dat geval in de prijs verwerkt worden.

Wat zegt de ACM over onvermijdbare kosten bij gebruikte auto’s?

Bij de verkoop van een gebruikte auto zijn altijd de kosten voor de tenaamstelling, een geldige apk op het moment van meenemen en de ‘wettelijke garantie’ onvermijdbaar voor de consument en daarmee verplicht onderdeel van de advertentieprijs. Alle andere kosten zijn in principe optioneel voor de consument en hoeven niet in de advertentieprijs te worden opgenomen. Wel is het goed om ze apart te vermelden. Als een ondernemer echter zelf besluit zijn auto’s altijd met bijvoorbeeld een beurt of garantie of met allebei te verkopen, dan heeft de consument dus niet de keus en zijn deze kosten onvermijdbaar. De ondernemer zal dan prijzen inclusief beurt en/of garantie moeten hanteren. Dat de consument over die prijs nog kan onderhandelen, maakt dat voor de advertentieprijs niet anders.

Wat zijn vermijdbare kosten bij gebruikte auto’s?

Vrijwel alle bijkomende kosten bij gebruikte auto’s zijn mogelijk vermijdbaar, en hoeven dus niet per se in de geadverteerde prijs te worden opgenomen. Denk aan een afleverbeurt, poetsen of garantie. Een geldige apk op het moment van meenemen, tenaamstelling en ‘wettelijk garantie’ zijn altijd onvermijdbaar bij een occasion.

Ben ik dan verplicht met een kale prijs te adverteren bij occasions?

Nee, natuurlijk niet. U mag in de occasionprijs stoppen wat u wilt. Het is alleen niet verplicht. Natuurlijk is het wel belangrijk om volkomen transparant te zijn over de vraag of kostenposten zijn inbegrepen in de prijs of dat ze optioneel zijn. En vooral niet de indruk te wekken dat de kale prijs de totaalprijs is, terwijl achteraf blijkt dat er onvermijdbare bijkomende kosten zijn. Dat mag niet.

Op mijn website of op een occasionportal kan ik als bezoeker selecteren/filteren op garanties. Moet de prijs van de garantie dan in de advertentieprijs zitten?

Nee, zolang u maar duidelijk aangeeft in de omschrijving dat de commerciële garantiekosten niet in de geadverteerde prijs zitten en optioneel zijn. Uiteraard is de ‘wettelijke garantie’ niet uit te sluiten en is dus wél een verplicht onderdeel van de advertentieprijs.

Welke prijs moet ik hanteren op viaBOVAG.nl?

De belofte van viaBOVAG.nl is altijd inclusief BOVAG Garantie, BOVAG Omruilgarantie en all-in prijzen. Dat betekent dat de eventuele kosten voor BOVAG Garantie en inruilgarantie altijd in de advertentieprijs moeten zitten die viaBOVAG staat. Indien u kiest voor de optionele zekerheden BOVAG Afleverbeurt, BOVAG 40 punten check of 100% Onderhouden, dan dienen deze kosten ook in de prijs te zitten. Alle andere pakketten kunt u optioneel aanbieden, zolang het maar duidelijk is voor de koper dat deze pakketten niet in de advertentieprijs zitten en optioneel zijn.

Meer vragen over transparante prijzen

Hoe zit het met BOVAG Garantie?
Zou BOVAG Garantie niet verplicht gesteld moeten worden?
Mijn advertentie is uitsluitend gericht op zakelijke kopers, mag ik dan zonder btw adverteren?
Op mijn website of op een occasionportal staat al mijn voorraad voor zowel particulier en zakelijk door elkaar als ik geen filter gebruik. Mag ik de zakelijke voorraad exclusief btw tonen?
Als de bezoeker van dezelfde website selecteert op alleen bedrijfsauto’s van de zoekpagina, mogen de bedrijfsauto’s dan wel getoond worden met de prijs exclusief btw?
Er zijn occasionportals die nu automatisch mijn kale prijs en mijn rijklaarkosten bij elkaar optellen. Dat klopt toch niet?
Is de verleiding nu niet groot dat iedereen met meeneemprijzen gaat werken?

Meer weten?

Wilt u meer weten over de regels rond adverteren en de controles van de ACM, neem dan contact op met BOVAG Ledenadvies, (030) 659 53 00.
 

Verder lezen?

Dossiers met dezelfde categorie

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring