Invoering aanschafbelasting bestelauto’s heeft nauwelijks effect op CO2-uitstoot

Laatste update 28 september 2022 Leestijd: 3 min

De invoering van een aanschafbelasting (bpm) per 2025 op een dieselbestelauto heeft nauwelijks effect op het terugdringen van de CO2-uitstoot. Elektrische modellen zijn voor een meerderheid van de ondernemers komende jaren namelijk nog geen reëel en rendabel alternatief. Ook na invoering kiezen ondernemers komende jaren massaal voor een dieselbestelauto. De door het kabinet beoogde elektrificatie van het wagenpark wordt hierdoor niet versneld. Dat en meer blijkt uit een enquête van MKB-Nederland en VNO-NCW in samenwerking met tien ondernemersorganisaties waaronder BOVAG.

Het kabinet gaat per 2025 een aanschafbelasting (bpm) innen op bestelauto’s met een verbrandingsmotor en verwacht met deze maatregel in totaal 2,2 miljard euro ‘op te halen’ en bovenal de elektrificatie van het bestelautopark te versnellen. Door de maatregel wordt een nieuwe dieselbestelauto gemiddeld 11.000 euro duurder. Afgelopen Prinsjesdag werd ook nog eens bekend gemaakt dat er per 2025 een extra verhoging van de wegenbelasting (mrb) voor ondernemers bovenop komt. De samenwerkende partijen roepen de Kamer en kabinet op om samen met hen te werken aan alternatieven die verduurzaming versnellen én het investeringsvermogen van het mkb op pijl houden.

Contraproductief

BOVAG deed eerder een oproep naar leden om een korte vragenlijst in te vullen over dit onderwerp. Uit deze enquête onder bijna 1.000 ondernemers met bestelauto’s blijkt echter dat ook bij het wegvallen van de bpm-vrijstelling, opgeteld 84 procent alsnog kiest voor diesel: 48 procent geeft aan langer door te blijven rijden in hun ‘oude’ bestelauto, 27 procent importeert een jonge gebruikte diesel uit het buitenland en 9 procent schaft een nieuwe diesel bestelauto aan. Slechts 9 procent van de ondernemers investeert in een nieuwe elektrische bestelauto. Volgens Jacco Vonhof,  voorzitter van MKB-Nederland, laten deze uitkomsten zien dat deze kabinetsmaatregel contraproductief werkt. ‘Het maakt de klimaatwinst die het kabinet incalculeert erg onzeker.’

Elektrisch nog niet altijd geschikt

Een elektrische bestelauto is de komende jaren voor slechts 16 procent een goed alternatief, terwijl dit voor 27 procent nog niet duidelijk is. Máár liefst 57 procent geeft aan dat elektrisch voorlopig niet geschikt is voor hun bedrijfsactiviteiten. De ontwikkeling van de elektrische bestelautomarkt gaat snel, maar vooral voor ondernemers die hun bestelauto vaak zwaar moeten beladen en/of grotere afstanden moeten afleggen, zijn de nog vaak kleinere actieradius en het ontbreken van een robuust ‘snellaadnetwerk’ de beperkende factoren. Ook is onzeker hoe de beschikbaarheid van elektrische bestelauto’s en aanschafprijs zich komende tijd ontwikkelen, nu grondstoffen voor onder meer accu’s steeds schaarser worden.

Verlengen aanschafsubsidie

Het verlengen van de huidige aanschafsubsidie op de aankoop van een elektrische bestelauto (SEBA-regeling) kan helpen om meer ondernemers over de streep te trekken. In dat geval overweegt 22 procent van de ondernemers de aankoop van een elektrische bestelauto boven een diesel. Maar dan nog houdt 64 procent vast aan de keuze voor een diesel en blijft 15 procent onzeker.

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring