Peter Niesink: “Autoretailer verdwijnt niet, maar het is wel alle hens aan dek”

Laatste update 24 september 2020 Leestijd: 3 min

Steeds meer consumenten kopen geen nieuwe auto, maar leasen of huren er een. Bovendien doen ze dat vaker online. Heeft de autoretailer daardoor nog wel bestaansrecht? Die vraag stond centraal tijdens de Automotive Online Talkshow, het alternatief voor het naar 2021 verplaatste Nationaal Automotive Congres. “Ja”, reageerde BOVAG-directeur Pieter Niesink. “De nieuwmarkt is maar een deel van de markt, de occasionmarkt groeit juist. Daarin is het contact met de klant, het advies van de verkoper, uitermate belangrijk.”

“In de nieuwmarkt zien we inderdaad een verschuiving van aanschaf naar (private) lease”, erkende Niesink in gesprek met autobranche-adviseur Pieter Gabriëls, die de functie van autoretailer ziet verdwijnen. “We adviseren onze leden daarom ook om hierop in te spelen met bijvoorbeeld lease- en financieringsdiensten. En we moedigen ze aan online actiever te worden. Er zijn in dat opzicht steeds meer facetten die retailers moeten beheersen. Het is voor hen alle hens aan dek.”  

Verkoper blijft belangrijk

Tegelijk ziet Niesink dat de nieuwmarkt kleiner wordt en de occasionmarkt groeit. “Miljoenen Nederlanders bezitten nog steeds een eigen auto. En bij de aankoop ervan, ook als die online gebeurt, hechten zij veel waarde aan fysiek contact met een verkoper. Logisch, want het gaat om een grote aankoop in een wereld die ze niet goed kennen.” Niesink kreeg bijval van Bram Schot, voormalig ceo van Audi en tegenwoordig commissaris bij Tomtom. “Ondanks nieuwe ontwikkelingen zoals online verkoop geloof ik dat de gunfactor nog steeds een grote rol van betekenis speelt. Houd je klant daarom dichtbij je”, drukte hij autoverkopers op het hart.

‘Kleine autobedrijven moeten samenwerken’

Schot waarschuwde voor een verdere consolidatie in de autoretail als gevolg van de veranderende mobiliteit. “Niet iedereen kan de stap naar mobiliteitsprovider maken. Er is geen plek voor iedereen. Maar dat wil niet zeggen dat je de schaalgrootte moet hebben van een Van Mossel om te overleven. Je zou ook als kleinere autobedrijven kunnen samenwerken in consortia, waarbij bijvoorbeeld de administratie wordt gedeeld of er één systeem is voor gebruikte auto’s. BOVAG of RAI kunnen daarin wellicht een rol spelen. Zonder zulke samenwerkingen wordt het voor kleinere partijen erg lastig.”

Bekijk de volledige talkshow hieronder terug. De discussie tussen Peter Niesink en Pieter Gabriëls begint vanaf ca. 3.50 min.:

 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring