Wat moet u regelen als uw medewerker ziek wordt?

Laatste update 23 oktober 2020 Leestijd: 2 min

Als werkgever heeft u niet alleen zorgen over het welzijn van uw medewerker wanneer deze ziek wordt, maar ook over administratieve zaken als salaris, vervanging en hervatten van werk. Naarmate een medewerker langer ziek is, moet u andere stappen zetten. OOMT heeft overzichtelijk op een rijtje gezet wat u op welk moment in het proces moet regelen.

Al direct nadat een medewerker belt om te zeggen dat hij ziek is, moet er van alles worden gedaan zoals: ziekmelding bij collega’s, arbodienst en verzekeraar, afspraken vastleggen in het personeelsdossier en regelmatig contact houden. Dat is vaak voldoende wanneer het een klein griepje of iets anders minder ernstigs is. Soms slaat het noodlot toe en kan een medewerker voor langere tijd uitvallen. Op de website van OOMT staat wat u dan per week moet doen of waar u aan moeten denken. Zelfs tot aan ziekteweek nummer 104. Ook vindt u hier handige tips over bijvoorbeeld doktersbezoek onder werktijd, frequent verzuim of wat te doen wanneer een medewerker tijdens vakantie ziek wordt.

Ga direct naar het volledige stappenplan


 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring