De pagina wordt geladen...
Drieëntwintig organisaties, waaronder grote banken en MKB-Nederland, hebben op 7 april hun handtekening gezet onder een nieuw Convenant Contant Geld. Het gebruik van contant geld neemt af in Nederland, maar het is nog steeds een wettig betaalmiddel. In het convenant staan afspraken over bijvoorbeeld de beschikbaarheid van geldautomaten en het bevriezen van kosten bij het storten of opnemen van geld. De afspraken gelden in ieder geval voor vijf jaar. Ook BOVAG ondersteunt het convenant.
Het Convenant Contant Geld bevat een aantal belangrijke punten voor ondernemers:
Het gebruik van contant geld neemt af in Nederland en in plaats daarvan wordt steeds vaker digitaal betaald. Bovendien zijn banken steeds kritischer op het gebruik en afstorten van contant geld in verband met risico’s op witwassen. Het is echter nog steeds een wettig betaalmiddel. Daarom zijn er in het Convenant Contant Geld met 23 verschillende partijen in Nederland afspraken gemaakt over beschikbaarheid, betaalbaarheid en uitvoerbaarheid.
Het nieuwe convenant is afgesloten onder leiding van De Nederlandsche Bank. De afgelopen maanden hebben onder andere de vier grote banken, ondernemers- en consumentenorganisaties met elkaar onderhandeld over dit nieuwe document. Er speelden veel verschillende belangen mee. Het is dan ook een prestatie van formaat dat er nu met drieëntwintig organisaties een convenant is afgesloten. Ook BOVAG heeft directe lijnen met De Nederlandsche Bank en MKB-Nederland over dit onderwerp.
BOVAG ziet dat er in de mobiliteitsbranche ook steeds meer digitaal wordt betaald en wil dat ook ondersteunen. Tegelijkertijd vindt BOVAG dat er nog steeds contant betaald moet kunnen worden en dat dit op een veilige en betaalbare manier in de lokale omgeving afgestort moet kunnen worden bij de banken. Daar maakt BOVAG zich hard voor nu sommige banken (te) veel drempels opwerpen en tarieven verhogen. We zijn dan ook blij met de afspraken in het convenant.
Als jouw bank de afspraken in het Convenant Contant Geld niet naleeft en je bijvoorbeeld confronteert met een sealbagstop of afstortlimiet, dan is er een aantal dingen die je zelf kunt doen:
Heb je deze punten doorlopen en kom je er niet uit met je bank? Dan kun je contact opnemen met BOVAG Ledenadvies via (030) 659 53 00 of ledenadvies@bovag.nl. Stuur in je e-mail de documenten mee die bovenstaande punten onderbouwen. BOVAG geeft deze informatie geanonimiseerd door aan De Nederlandsche Bank, zodat zij de betreffende bank erop aan kunnen spreken.