Waardering voor importeurs stijgt in coronajaar

Laatste update 16 april 2021 Leestijd: 5 min

Uit het 34e Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers blijkt dat in 2020 de gemiddelde waardering van dealers voor hun importeur met 0,1 punt is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, tot een 6,6. De importeur van BMW en MINI ontving wederom de hoogste score en steeg naar een nagenoeg perfect rapportcijfer van 9,2.

Hoewel de stijging van 0,1 punt in de algemene waardering voor alle importeurs slechts minimaal is, mag dit als zeer positief worden betiteld in een jaar dat gekenmerkt werd door de coronacrisis. Daardoor daalde de verkoop van nieuwe personenauto’s met 20 procent ten opzichte van 2019, werden dealers geconfronteerd met leveringsproblemen, moest er een beroep worden gedaan op overheidssteun en was het sentiment bij ondernemers ronduit negatief. Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers: "2020 was een regelrechte achtbaan. Het doet me dan ook deugd om te zien dat er in de keten in veel gevallen goed is geanticipeerd en samengewerkt. Het was voor de meeste importeurs en dealers direct duidelijk dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en dat we alleen door samen te werken en met oog voor eenieders belang en situatie het hoofd boven water kunnen houden."

Schouders eronder

De importeur van BMW en MINI strijkt voor de vijfde keer op rij met de eer en behaalde over 2020 met een 9,2 het hoogste rapportcijfer van de eigen dealers. Ten opzichte van 2019 betekent dat een stijging van maar liefst 0,7 punt. Pon noteerde afgelopen jaar voor elk van hun merken ook mooie cijfers: de waardering van de Volkswagen-dealers steeg 0,8 punt tot een 8,9 en voor Audi (plus 0,5) en Skoda (plus 0,7) werd een 8,6 genoteerd. Het rapportcijfer van het vierde Pon-merk SEAT bleef met een 7,9 onveranderd. De dealers van Volvo waardeerden hun importeur met een 8,1 en dat was maar liefst 1,4 punt hoger dan in 2019, terwijl Nissan 1,3 punt hoger uitkwam op een 6,8. Voor de importeur van Mercedes-Benz en Smart was een stijging van 0,8 punt naar 7,9 weggelegd. De Kroon: “Net als in voorgaande jaren heeft de importeur van BMW en MINI geëtaleerd een goede partner te zijn. Chapeau voor de importeurs die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en samen met de dealers de schouders eronder zetten om deze ongeëvenaarde crisis het hoofd te bieden.”

Dikke onvoldoendes

Hyundai duikelt met een min van 1,6 punt als grootste daler naar een matige 5,5 en voor een zestal merken wordt de samenwerking met een (dikke) onvoldoende beoordeeld. Haast traditiegetrouw krijgt de Fiat-importeur een extreem laag cijfer en intussen grossiert tevens de importeur van Citroën, Peugeot en tegenwoordig ook Opel in dikke onvoldoendes. “Helaas kunnen we hierbij niet meer van een incident spreken. Ik adviseer deze organisaties met klem om eens een voorbeeld te nemen aan andere importeurs en om te investeren in een betere relatie met hun netwerk. Het staat buiten kijf dat dit op termijn ook resulteert in betere financiële resultaten voor alle partijen”, aldus Bert de Kroon.

Standards toch verzwaard

Voor RODI 2020 zijn 995 contracthouders benaderd, goed voor 2.158 locaties waar al dan niet meerdere merken vertegenwoordigd worden. Voor 1.124 ‘vestigingen’ is een ingevulde vragenlijst  retour ontvangen en dat correspondeert met een representatief responspercentage van 52,1. In vergelijking met 2019 werd onder andere veel vooruitgang geboekt op het vlak van financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad (plus 0,6 punt) en de betalingsregeling voor showroomauto’s en demo’s (plus 0,4). De grootste daling in waardering betrof de verkoopdocumentatie (min 0,5) en het occasionprogramma (min 0,4). Twee derde van de dealers geeft aan dat de sales standards gelijk zijn gebleven; volgens ruim een kwart zijn deze ondanks corona toch verzwaard. De aftersales standards zijn bij 22 procent van de autodealers afgelopen jaar verzwaard en dat betreft voornamelijk de contractanten van Peugeot, Citroën, DS, Opel en Honda.

Download hieronder het volledige rapport en de branchemerktabel:



Foto (van links naar rechts): Bert de Kroon (voorzitter BOVAG Autodealers), Stefanie Wurst (managing director BMW Group Nederland), Martin Hegeman (voorzitter BMW/MINI Dealervereniging)
 

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring