Wat is het geheim achter het succes van Wensink Automotive?

Laatste update 11 augustus 2017 Leestijd: 8 min

Wensink Automotive heeft een roerige periode achter de rug. Het overlijden van Ron Wensink en de economische crisis hebben het bedrijf sterker gemaakt. Algemeen directeur Laurens Stigter vertelt aan de BOVAGkrant hoe sterk bedrijfs-DNA, zijn voorbeelden en de ondernemerslessen die hij heeft geleerd hebben bijgedragen achter het succes van zijn bedrijf.

Wensink heeft een periode van snelle groei doorgemaakt. Dat ging niet zonder slag of stoot. Welke lessen hebben jullie geleerd?

“In 2000-2005 gingen we van zes naar vijftien vestigingen en voegden we nieuwe merken aan onze Mercedes-Benz-dealerschappen toe. In 2009 begon de crisis en werd Ron ziek. De omzet daalde, we moesten reorganiseren en tegelijk het nieuwe Ford-netwerk opstarten. Ik heb geleerd dat een duidelijk bedrijfs-DNA onmisbaar is als je verschillende organisaties en bedrijfsculturen wilt samenvoegen tot een geheel. De vijf pijlers onder Wensink zijn betrokkenheid, bevlogenheid, betrouwbaarheid, professionaliteit en trots. Dat is waar we voor staan en wat ons bindt. Onze omzet groeit naar zeshonderd miljoen euro, we hebben 846 medewerkers en we willen ons merkenportfolio uitbreiden naar drie tot vier merken. Door ons Wensink-DNA kunnen we de groei nu in goede banen leiden. We zijn een familiebedrijf met korte lijnen, kennis van de regio en kennis van onze klanten. Dat is het Wensink-DNA.”

Wat is belangrijker met het oog op de toekomst, sales of aftersales?

“Binnen Wensink ligt van oudsher veel nadruk op aftersales. Een auto, bestelauto of truck verkopen is een kans om onderhoud, reparatie, schadeherstel, verzekeringen, financiering en leasing te verkopen. De nieuwe personenautoverkopen stabiliseren en de onderhoudsmarkt krimpt. We zetten nadrukkelijker in op occasionverkoop, aftersales en aanvullende diensten zoals leasing, financiering en onderhoud voor andere merken. Want als klanten van onze eigen merken tevreden over ons zijn, waarom zouden we dan geen klanten van andere merken bedienen? Sinds 2009 werken we aan de transitie van autobedrijf naar mobiliteitsregisseur en sorteren we voor op de connected car. Daar ligt de toekomst. Met onze bedrijfsautodivisie hebben we ruime ervaring met connected voertuigen. Personenauto’s zijn de volgende stap.”

Hoe maak je de omslag van een traditioneel autobedrijf naar een offline en online mobiliteitsaanbieder?

“We zitten als branche en bedrijf midden in dat proces, en als ik eerlijk ben, vind ik dat de digitalisering van de autobranche in de kinderschoenen staat. Er is veel ruimte voor verbetering in het traject voordat de klant de showroom binnenkomt. Alleen vraagt dat om mensen met een andere bloedgroep dan de mensen die traditioneel in het autobedrijf werken. Online is een vak apart, maar ook daar draait alles om gunnen. Als ik naar toekomst van het autobedrijf kijk, verandert de behoefte aan persoonlijk contact en gastvrijheid niet. Alleen de middelen veranderen. Een klant wil jou vertrouwen voordat hij iets van je koopt. Offline en online. Wat dat betreft is internet slechts een nieuw instrument om oude doelen mee te bereiken.”

Met nieuwe ideeën moet je niet te snel gaan

Laurens Stigter, algemeen directeur Wensink Automotive

Als internet één dingLaurens-Stigter-(1).jpg duidelijk maakt, dan is het dat nieuwe online initiatieven gevestigde branches ingrijpend kunnen veranderen. Is dat een bedreiging?

“Internet maakt alles transparanter. Klanten weten meer en kunnen aanbieders gemakkelijker vergelijken. Dankzij internet kunnen wij dat zelf ook. Of dat een kans is of een bedreiging, heb je zelf in de hand. Ik denk wel dat autobedrijven zichzelf zouden moeten spiegelen aan bedrijven buiten de mobiliteitsbranche en niet aan bedrijven binnen de branche. Onze klanten raken gewend aan de dienstverlening van online aanbieders zoals Coolblue, Thuisbezorgd.nl en Bol.com. Dát zijn de partijen waarmee je jezelf en je dienstverlening moet vergelijken wanneer je als autobedrijf online serieus genomen wilt worden. Klanten verleiden begint op internet. Daar ligt de grootste uitdaging: klanten online verleiden en zorgen dat ze naar je toe komen. Autobedrijven hebben de kennis en de ervaring om dat goed te doen, maar we moeten uitkijken dat we het niet laten liggen en onze positie aan nieuwkomers uit handen geven.”

Wat is de sleutel tot succesvol ondernemerschap?

“Een van mijn voorbeelden is John F. Kennedy. Hij zei niet: ‘We proberen naar de maan te gaan’. Hij zei: ‘We hebben besloten om naar de maan te gaan.’ Voor mij is dat de kern van ondernemerschap. Je moet duidelijke doelen stellen: dit is de stip op de horizon en dat is de weg ernaartoe. Zo ontstaat binnen het bedrijf de inspiratie, het enthousiasme en het vertrouwen dat het gaat gebeuren. Natuurlijk lopen zaken soms anders dan gepland. Dat geeft niet, zo lang je de doelen niet uit het oog verliest. Daarnaast draait ondernemen om samenwerking en de juiste persoon op de juiste plek. Je doet het met elkaar. Ik heb twaalf broers en zussen. Mijn ouders stimuleerden ons om elkaar te helpen en om problemen samen op te lossen. Hier doen we hetzelfde, met aandacht voor talent en passie. Als medewerkers werk doen dat ze leuk vinden, kost het werk geen moeite en stralen ze plezier uit, naar klanten en naar collega’s. Met aandacht voor elkaar kom je allemaal verder.”

Wat zijn de belangrijkste zakelijke lessen die u heeft geleerd?

“Waar je goed in bent, moet je beter in worden. Wat je zelf niet kunt, moet je leren of inkopen. De Amerikaanse marketingspecialist Brian Pasch heeft ons geholpen om onze digitale marketingstrategie te verbeteren. En zo hebben we meer mensen die ons helpen om de slag naar het volgende niveau te maken. Succesvol zijn betekent niet dat je geen fouten maakt. Ik vind dat iedereen het recht heeft om fouten te maken en om daarvan te leren. We hebben 846 medewerkers en die maken elke dag één fout. Als je dat niet accepteert, moet je robots aannemen. Zelf doe ik het ook. Toen we met Ford begonnen, deden we dat onder de naam Mundus. Dat werkte niet, want het gaf mensen het gevoel dat ze er niet bij hoorden. Nu heten alle vestigingen Wensink en dat werkt wel. Een andere zakelijk les die ik heb geleerd, is dat je niet te snel moet gaan met nieuwe ideeën. Als je te ver voorop loopt, raak je mensen kwijt. Alleen als je duidelijk blijft communiceren over het doel en de weg, dan krijg je mensen mee.”

Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen voor de komende vijf tot tien jaar?

“Door de combinatie van online en offline zien autobedrijven er over tien jaar anders uit dan nu. Dat geldt voor de vorm, de inhoud en de medewerkers. Daar moet je tijdig op voorsorteren, want een probleem dat je vandaag voor tien euro kan oplossen, kost over twee weken misschien wel 25 euro. Veranderingen gaan snel, dus moet je snel kunnen schakelen. De organisatie moet daar klaar voor zijn. Anders ben je te laat. Klanten stellen hoge eisen aan professionaliteit, gastvrijheid en transparantie. Daar kan je alleen in mee gaan als de interne processen op orde zijn, en daarvoor is ict een cruciaal hulpmiddel. Bedrijven die tijdig investeren in een combinatie van ict en oprechte persoonlijke aandacht voor de klant, zijn klaar voor de toekomst. Dan komen de klanten vanzelf. Als ik naar de toekomst kijk, denk ik dat het succes binnen het merkgebonden kanaal sterk samenhangt met de relat ie tussen de importeur en de dealer. Een betere en nauwere samenwerking zou voor iedereen goed zijn, want samen sta je sterker in tijden van verandering. Dat klinkt misschien als een cliché, maar hoeveel merkorganisaties brengen het in de praktijk? Daar kunnen we nog grote stappen zetten.”

Het voorbeeld van Laurens Stigter: Ron Wensink

“Ron overleed in 2013. Ik ben in 1988 bij hem in dienst gekomen en uitgegroeid tot zijn rechterhand. Van Ron heb ik veel geleerd. Bijvoorbeeld dat medewerkers het echte kapitaal van een bedrijf zijn. Hij verstond de kunst om de juiste persoon op de juiste plek te zetten zodat iemand tot bloei kwam. Ron was ook authentiek. Hij deed zich niet anders voor dan hij was, en hij was altijd heel duidelijk in wat hij wel en niet wilde. En: hij was niet snel
tevreden. Die gedrevenheid heb ik ook. Het kan elke dag beter. Als je voor het beste gaat, dan moet je altijd voor de eerste plek gaan.”


Lees meer in het Grote-voorbeelden-nummer van de BOVAGkrant

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring