Automotions en ROC gaan samenwerking aan

Laatste update 21 augustus 2017 Leestijd: 6 min

Om het tekort aan goed opgeleid personeel voor te zijn, heeft de Mobiliteitsgroep Automotions het heft in eigen hand genomen: in augustus starten er op twee ROC’s in de buurt echte ‘Automotions-klassen’. Een initiatief om een voorbeeld aan te nemen.

Waren ooit een hamer, steeksleutel en schroevendraaier – bij wijze van spreken – voldoende om aan een auto te werken, tegenwoordig is er meer nodig. Van olie en smeer naar data, telematica en elektronica. De automotive-industrie op weg naar kennisindustrie. Dat vraagt veel van je mensen. “Wij denken dat er over vijf jaar onvoldoende goed opgeleide technische mensen zijn om aan deze complexe technologie te werken. Daarom hebben wij besloten om die mensen zelf op te gaan leiden. Nu, zodat we over vijf jaar niet zonder zitten”, zegt Bert Christianen, Amax after sales coördinator bij Automotions en drijvende kracht achter dit project. Geen klein project, want Christianen hoopt in september met 23 mensen van start te gaan. Een aantal dat wordt bepaald door de grootte van de  mobiliteitsgroep: “In Zeeland en Noord-Brabant hebben wij 23 werkplaatsen dus zoeken wij evenzoveel mensen. Op dit moment hebben wij negentien leerlingen gevonden die per 1 september bij ons in dienst komen en één dag in de week naar school gaan. Wij zoeken er dus nog vier”.

ROC

Dat zoeken gebeurt in samenwerking met de twee ROC’s die zich hebben verbonden aan het project, het Radius College in Breda en het Scalda in Vlissingen. “Wij hebben uitgebreide gesprekken met de jongeren om een indruk te krijgen of ze bij ons bedrijf passen. De ROC’s bepalen vervolgens of ze het juiste opleidingsniveau en een kans van slagen hebben. De jongeren die wij zoeken, moeten een hoger opleidingsniveau hebben. Is het ROC normaal gesproken een drempelloze instelling, om in drie jaar, in plaats van de gebruikelijke vier jaar, eerste monteur te worden, moeten ze minimaal VMBO Kader hebben gevolgd”, weet Christianen. John Kerstens, is als afdelingsmanager  motorvoertuigentechniek bij het Radius College, onderdeel van ROC West-Brabant, bij het project betrokken. “De opleiding is op BBL niveau 3, dus dat vraagt een hogere  vooropleiding. Daar letten wij op. Daarnaast zijn wij met Automotions in overleg over hoe wij onze opleiding passend kunnen maken op de specifieke voorkeuren van het bedrijf. Je kunt je voorstellen dat we bijvoorbeeld werken met apparatuur die is toegespitst op die van het bedrijf in plaats van meer algemene apparatuur.” Kerstens ziet zeker voordelen in deze vorm van samenwerking: “Door deze constructie is er meer prestatiedrang voor de leerlingen. Je kunt niet even achteroverleunen, je moet door. Wij  op onze beurt rapporteren natuurlijk over de voortgang, zodat Automotions deze kan evalueren met hun mensen.” Automotions krijgt één consistente uitleg over hun studenten en dat is wel zo makkelijk.

Familiegevoel

‘Hun’ mensen inderdaad: de leerlingen komen immers in dienst komen bij Automotions. Dit geeft het  bedrijf echter niet de garantie dat de nieuwe medewerkers er over twintig jaar nog altijd werken. Christianen: “Natuurlijk is iedereen vrij om verder te kijken, vandaar dat wij er alles aan doen om de leerlingen een familiegevoel te geven. Dat het fijn is om bij ons te werken. Dat doen we onder andere door ervoor te zorgen dat ze bij elkaar in de groep zitten tijdens de opleidingsdagen en ook organiseren we geregeld bijeenkomsten in ons eigen bedrijf. Dat werkt nu al. De app-groep die na het tekenen van de arbeidscontracten is ontstaan, is erg actief. Ze weten elkaar te vinden”.

Toekomst

De leerlingen, oftewel nieuwe medewerkers, zijn in het begin volgens Christianen ‘nul-productief’. “De eerste zes weken is het alleen maar kennis maken en rondkijken, de vloer vegen. Maar daarna gaat het denk ik hard door de combinatie van theorie en dit in praktijk brengen.” Of de opleiding een vervolg krijgt, is nog niet zeker en afhankelijk van de vraag naar nieuwe mensen. “Toch willen wij zo vroeg mogelijk van ons laten horen, bijvoorbeeld door al voorlichting geven in het tweede jaar van een vmbo, zodat geïnteresseerden het juiste vakkenpakket kunnen kiezen”, zegt Christianen. Automotions bezoekt ook opleidingen zoals havo en vwo om het beeld dat er bestaat over een  werkplaats te nuanceren en nodigt leerlingen uit voor een bezoekje aan hun bedrijven om te laten zien dat het allang geen zwaar en smerig werk meer is. “Dat was ooit misschien zo, maar het beeld bestaat nog steeds en dat kan wel eens extra problemen opleveren. Het werk wordt steeds  complexer. Zeker bij onze truckbedrijven is dit nu al het geval. Daar hebben we diagnosespecialisten nodig, liefst op havo/vwo-denkniveau. De jongeren op deze opleidingen zien een baan in het garagebedrijf nog niet voor zich. Dat willen we graag veranderen.”

25 jaar in dienst

Of het werkt, moet de toekomst leren. Christianen is echter positief: “Als wij ons als bedrijf goed  presenteren, onze mensen goed verzorgen en ze een mooie toekomst bieden, denk ik dat ze er voor gaan en het slagingspercentage hoog is. Ik hoop dat deze eerste groep over 25 jaar nog altijd in dienst is. Daar gaan wij voor.”

Zó kan het ook: Truck Academy en NexTechnician

Binnen de automotive branche is het fenomeen specialistisch opleiden niet nieuw. BOVAG initieerde enkele jaren geleden de beweging om het truckonderwijs te centreren op negen gespecialiseerde  ROC’s onder de naam Truck Academy. En in de regio Amsterdam sloegen de BOVAG-leden bovendien de handen ineen in NexTechnician. Commitment van de omliggende dealers en het ROC is hierbij essentieel. Aad Verkade, branchemanager BOVAG Truckdealers: “Initiatieven als van Automotions  zijn heel goed maar het kan ook een niveau hoger, namelijk door de krachten te bundelen met andere dealers in de regio. Dan bouw je nog meer een toekomstbestendige samenwerking. Als een partij het alleen doet, bestaat de kans dat zo’n initiatief stopt zodra het economisch minder gaat. Dat hebben wij in de truckbranche ervaren. Daarom hebben we er een branchebreed project van gemaakt, dan is er ook financieel veel meer mogelijk omdat de scholen verzekerd zijn van instroom van meer leerlingen. Leden die met plannen rondlopen om de banden met de plaatselijke ROC’s  aan te halen, zijn welkom om eerst eens met ons van gedachten te wisselen. We helpen ze graag.” Mail dan naar Aad Verkade.

Dit artikel staat ook in het Grote-voorbeelden-nummer van de BOVAGkrant

Deze artikelen zijn ook interessant

Wij maken op deze website gebruik van cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze Privacy- en cookieverklaring